Alergie pár tipů jak se jim bránit během pylové sezóny

Jarní příroda každoročně přináší mnoho krás k nekonečným pohledům na všechny kvetoucí louky a místa po celé České republice. I když je to pro mnohé neskutečná krása, pro ty, co trpí alergií na pyl představuje pylová sezóna spoustu problémů. Klasickou obranou je užívání léků proti alergiím, které jenom utlumí alergii, ale nikdy ji nevyléčí.

Většinu poletujících pylů tělo přijme přes dýchací cesty. Proto by měli alergici zařadit do jídelníčku takové potraviny, po kterých se netvoří nadměrné množství hlenu. Za nejvíce problematické potraviny lze považovat klasické pečivo z obchodních řetězců, převážně z bílé mouky a vymleté pšenice.

Nejznámější alergie posledních let je právě na lepek a pyl. Obě dvě alergie se sebou velice úzce souvisí. Lepek plní svůj název naprosto znamenitě. Zanášení organismu začíná od dýchacích cest až po tlusté střevo. Dýchací cesty jsou prvním místem, kde se začnou usazovat poletující nečistoty s pylem, po snědení hlenovitých potravin.

Tak se vytvoří místo pro miliony nájemníků našeho těla, pro které je připraveno dokonalé obydlí. Vyzkoušet si to může každý sám na sobě, když sníte klasické pečivo po ránu, nebo vyzkoušíte změnu jídelníčku během času pylové sezony.

Jenom pro doplnění, alergii může vyvolat jakákoliv potravina, tak neberte nikdy nic doslova a raději se řiďte svými pocity po užití daných potravin. Časem budete intuitivně vědět, co je pro vás vhodné a čemu se raději vyhnout. Odstraněním alergenních potravin z jídelníčku nebudete muset užívat léky na alergie a další spoustu nemocí. Samozřejmě nejvíce záleží na stavu vašeho organismu, jak hodně budete muset zapracovat na změně jídelníčku.

Probiotika

Pro bios znamená pro život. Probiotika jsou živé mikroorganismy, které v dostatečném množství prospívají zdraví. Před více než sto lety Louis Pasteur oznámil světu teorii o nemocech způsobených infekcemi. Jako jeden z prvních uvedl, že zdraví je ovlivněno mikroorganismy žijícími v našem těle. V zažívacím ústrojí člověka sídlí přes 500 druhů střevních bakterií, škodlivých i zdraví prospěšných.

Je naprosto logické, že imunita člověka je nejvíce ovlivněna střevní mikroflórou. Pokud však není střevní mikroflóra dostatečně silná, mají různé vlivy viry, bakterie, prach, pyl atd. možnost poškodit střevní sliznice a později další orgány. Proto je silná mikroflóra stavebním kamenem pevného zdraví každého těla. Způsobů, jak si vybudovat v těle zdravou mikroflóru, je nespočet. Správná cesta je získat co nejširší řadu probiotických kmenů a bakterií z širokého spektra fermentovaných potravin.

Jablka a Quercetin

Při konzumaci jednoho jablka denně získáme mnoho zdravotních účinků, včetně ochrany proti alergii. Za vším stojí látka zvaná Quercetin. Tento bioflavonoid dokáže ochránit dýchací systém a zabránit tak alergii z poletujícího pylu. Trik spočívá v tom, že je jablka třeba podusit. Dvě tři jablka oloupejte a nakrájejte na menší kousky. Ráno poduste až do změknutí a rozmačkejte.

Ranní snídaně v podobě jablečného pyré či přesnídávky, je ideálním startem do nového dne. Oproti klasické pečivové snídani vám tělo poděkuje v mnoha směrech. Quercetin se dále nachází v šalotce, červené a žluté cibuli, citrusových plodech, zeleném čaji, hroznech, brusinkách, borůvkách, brokolici, hlávkovém salátu, Věřte, že o Quercetinu ještě hodně uslyšíte.

Ananas a enzym Bromelain

Enzym bromelain je dobře známý po mnoho let. Nejvíce ho můžeme najít právě v ananasu. V podstatě jde o směs enzymů zvyšujících účinnost složitého biologického pochodu, jaký představuje trávení bílkovin. Může také potlačovat bolesti a tlumit otoky při artritidě nebo po úrazech. Působí podobně jako nesteroidní protizánětlivé léky typu acylpirinu nebo ibuprofenu, ale bez jejich nepříjemného vedlejšího účinku na zažívací ústrojí, i dobře známé zvýšené krvácení. Snižuje také vysokou hladinu fibrinogenu, jež by mohla ohrožovat srdce a mozek zvýšenou srážlivostí. Podle posledních provedených výzkumů bylo zjištěno, že bromelain může zmírnit bolesti v krku a podrážděné dutiny, a tím zmírnit zánět dýchacích cest. 

Kurkuma

Kurkumový kořen byl používán v ájurvédské (indické) a čínské medicíně po celá staletí, díky svým blahodárným účinkům na zdraví. Bylo prokázáno, že má kurkuma protizánětlivé vlastnosti, což je důvod, proč tento silný kořen z čeledi zázvoru může pomoci předejít alergickým reakcím. Kurkuma rovněž tlumí aktivitu některých bílkovin, které stimulují růst nádoru prsu.

Kurkumový kořen je součástí kari směsí a jídel. Dobře známá žlutá barva prozrazuje právě obsaženou mletou kurkumu. Místo pěti knedlíků se zelím raději uvařte z nekonečné nabídky indických jídel, které jsou založené na mnoha kořeních, již pomohou v mnoha směrech včetně alergie. Pro chuť i inspiraci mrkněte na výborný film Láska na kari.

Batáty neboli sladké brambory

Batáty už se dnes dají poměrně jednoduše koupit na mnoha místech. Sladké brambory, jak se také nazývají, mají největší zdravotní přínos ve velkém množství přírodního betakarotenu, který příznivě působí proti rakovině plic. Karotenoidy snižují riziko i dalších druhů rakoviny, jako jsou rakovina tlustého střeva, močového měchýře, děložního čípku, prsu a kůže.

Pokud trpíte na alergie, jsou batáty vhodnou potravinou, která má nejmenší pravděpodobnost alergické reakce. To je také důvod, proč jsou často doporučovány jako první bezpečné jídlo pro kojence v zahraničních státech. Jejich přirozená sladkost, která se pečením ještě znásobí, zachutná všem dětem i příznivcům klasických brambor.

Recept na pečené sladké brambory

• dostatečné množství čerstvého rozmarýnu na pokrytí pečicího papíru

• 1 lžička mletého čili

• 1 lžička mletého římského kmínu, nebo klasický

• 1 lžička mleté papriky

• 1 lžička soli

• 2 střední sladké brambory

Předehřejte troubu na 200 stupňů a pokapejte pečící papír olivovým olejem.
Na papír rovnoměrně rozprostřete rozmarýn v jedné vrstvě.
V malé misce smíchejte čili, kmín, papriku a sůl.
Batáty oloupejte a nakrájejte stejně jako brambory na hranolky.
V jedné vrstvě rozložte na rozmarýn batátové hranolky a ochuďte kořenící směsí. Pokapejte ještě olejem.
Pečte 20 minut, vyndejte z trouby a opět pokapejte olejem.
Vložte z pět do trouby na 20 minut a dopečte do změknutí. Odstraňte rozmarýn a podávejte.

Bylinky s obsahem kyseliny rozmarýnové

Jestliže byl zmíněn rozmarýn o pár řádků výše, nesmí se zapomenout na kyselinu rozmarýnovou. U té bylo prokázáno, že potlačuje alergickou reakci na pyl. Rozmarýnová kyselina se vyskytuje v mnoha dalších kuchyňských bylinkách, jako jsou dobromysl, meduňka, šalvěj, majoránka, máta peprná a tymián.

Jablečný ocet + citronová šťáva + med

Jablečný ocet byl používán už Hippokratésem. Organický syrový jablečný ocet se používá k mnoha léčebným účelům, jako jsou posílení imunity, kontrola hmotnosti a péče o pleť a vlasy. Podporuje alkalitu a pH rovnováhu v těle, což je jeden z důvodů, proč to funguje skvěle jako přírodní prostředek k odvrácení alergie.

Jeden ze způsobů, jak používat jablečný ocet na alergie, je smíchání 1 polévkové lžíce octa s 1 polévkovou lžící čerstvě vymačkané citronové šťávy a 1/2 lžící pravého včelího medu. Vše rozmíchejte ve 200 ml vody a pijte třikrát denně. To může trvat několik dnů, než uvidíte nějaké pozitivní výsledky. Buďte trpěliví, protože tato trojitá směs přírodních látek a enzymů působí na obranyschopnost organismu a dokáže zastavit všechny typy alergií.

Med je potravina, která detoxikuje, zmírňuje bolesti a ovlivňuje plíce, slezinu i tlusté střevo. Dále se doporučuje při suchém kašli, zácpě, žaludečních vředech, aftech, i při nemocech srdce, jater a při nespavosti.

Snad byl tento článek malou inspirací, jak přežít pylovou sezonu mnohem snadněji a úspěšně bojovat proti alergiím do budoucna.

Sdílet s přáteli